...azaz mindenütt tipográfia. Erről szólt a mai óra, amelynek során átvettük a tipográfia sajátos eszköztárát: hogyan, milyen módokon lehet például kiemelni a szövegből részeket, hogyan határozhatjuk meg a megértés, a befogadás sorrendjét, hogyan "kottázhatjuk" le a tipográfia segítségével egy szöveg ritmusát, hangsúlyait, adhatjuk meg az értelmezés fő tartományát.
Beszéltünk a grafika, ezen belül a szöveggel és képpel való tervezés azon sajátos vonásáról, hogy nem egyenesen, hanem "áthallásokkal", egyszerre több szinten is képes kommunikálni; hasonlóan az irodalomból ismert metaforához, koncentráltan, komplex módon tud átadni egy üzenetet.
Beszéltünk arról, hogy csakúgy, mint a képalkotásban, itt is meghatározza a kommunikációs cél azt, hogy milyen nyelven "szólal" meg az adott alkotás: a Sánta - Bálványos féle elméleti alapvetésekhez hasonlítva a dolgot: egy-egy grafikai tervezési munkában más- és más arányban lesz az "ábrázolás" illetve a "kifejezés" aránya. (Jelen esetben az "ábrázolás" a színtiszta értelmező célú tipográfiát jelenti.)
...
Tervezői munkátokban, szeretném, ha nem csak a klasszikus megoldások jelennének meg, hanem érezhető lenne a mai kor, a 21. század látványvilága. Persze, tudom, hogy ehhez majd egy csomó elmélet is kell, gyűjtések, satöbbi....
Segíteni szeretnék néhány képpel a ma vetített anyagból - természetesen mind a 80 képet nem tehetem fel most ide (de szórtam belőlük a régebbi bejegyzésekhez is, ahol úgy éreztem, segít a feladat értelmezésében).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése